" />

REMEDIU sfânt universal – nu uitați de el în aceste clipe!

agheasma-lucrare-sfintitoare-a-duhului-sfant-85819

AGHEASMĂ (diverse fonetisme regionale – aghiazmă, aiasmă etc.): Apă sfințită conform practicilor ritualice ale Bisericii Creștine. Agheasma este de două feluri: agheasmă mică și agheasmă mare. Cel mai des săvâșită și folosită este agheasma mică, sau „sfințirea mică a apei”, care se numește „sfeștanie”. Ea se mai numește și „luminare” sau „slujba luminilor”, pentru că la început se înțelegea prin ea apa sfințită de la slujba botezului. Botezurile se făceau la Paște și la Bobotează, amândouă sărbători ale luminii (Boboteaza mai este numită și „ziua luminilor”, sau a „luminării”). Agheasma mare este apa sfințită de preoți pe 6 ianuarie la Sărbătoarea Bobotezei sau a Epifaniei, ziua sfântă care încheie ciclul celor 12 zile ale sărbătorilor de iarnă ce încep în Ajunul Crăciunului. Sfințirea cea mare a apei, săvârșită de preoți în ziua în care Mântuitorul Iisus Hristos a sfințit firea apelor, botezându-Se în râul Iordan, este oficiată numai în biserică sau lângă o apă curgătoare curată.

Rețete de suflet – Cele mai gustoase bucate gătite în mânăstirile românești

Sursele bisericești precizează: „Dacă la Agheasma Mică, atunci când se face sfeștanie se face o singură invocare a Duhului Sfânt pentru Sfințirea apei, acum la Bobotează se face invocarea Duhului Sfânt de două ori pentru a sfinți apa. Aceasta este diferența dintre Agheasma Mică și Agheasma Mare. După citirea acestei rugăciuni, cântându-se troparul Bobotezei, se stropesc cu Agheasmă Mare toți credincioșii, biserica și toți cei care participă la slujbă”. Stropirea ritualică se face de către preot cu ajutorul unei rămurici de busuioc înmuiate în apa sfințită. Această tradiție este preluată după ritualul grecesc, bizantin, nu după cel slavon, în care „sfeștocul” era confecționat din flori sau din material textil.

Cu agheasma mare se pot stropi şi casa, curtea, grădina, vitele, ogoarele şi livezile, spre a fi păzite de lucrările necurate ale diavolului (doar de Bobotează sau periodic). De asemenea, cu pocăinţa şi cu binecuvântarea duhovnicului, agheasma mare se poate lua şi în cazuri de boli grele. Fiind încărcată cu darurile dumnezeieşti ale Duhului Sfânt, agheasma mare a săvârşit adesea minuni, tămăduind bolnavi, apărând de rele şi izbăvind din primejdii pe cei credincioşi.

Rețete de Paște reinterpretate

Matache Măcelaru ‒ Rețete cu dichis de altădată

Reţete vechi româneşti reinventate

Biserica oferă o sumedenie de lămuriri despre rolul și calitățile apei sfințite: „Fiind folosită numai în cantităţi mici, agheasma nu trebuie să fie înmulţită; o sticlă de agheasmă mare este suficientă pentru un an, fiind folosită mai rar decât cea mică; în ce priveşte agheasma mică, slujba pentru sfinţirea acesteia poate fi săvârşită oricând în an, atât în biserică, cât şi în casele credincioşilor; când facem sfeştanie în casă, preotul poate sfinţi o cantitate mai mare de apă, în funcţie de dorinţa şi nevoile fiecăruia.

Agheasma nu se strică niciodată, datorită prezenţei în ea a harului lui Dumnezeu, nu a altor motive precum intrarea în contact a apei cu argintul sau pentru asocierea ei cu busuiocul (superstiție). Dacă agheasma capătă însă un miros neplăcut, din pricina vasului în care a fost păstrată și nu mai poate fi folosită, aceasta se varsă într-o apă curgătoare curată sau la rădăcina unui copac.

Agheasma adunată la un loc din mai mulți ani sau de la mai multe biserici și mânăstiri nu este mai puternică decât agheasma sfințită la oricare biserică de rând. Harul lui Dumnezeu și darurile Duhului Sfânt nu se adună matematic, după mintea noastră, ci se dăruiesc fiecăruia din mila lui Dumnezeu, rodind după măsura credinței fiecăruia. Astfel, unul care bea agheasma de la biserică de care aparține poate fi mai folosit decât unul care bea agheasma adunată de la mai multe mânăstiri.

Leacuri împotriva gripei, remedii vechi și noi, rețete sănătoase găsiți în volumul GHID PRACTIC DE PREVENIRE A INFECTĂRII CU COVID-19, apărut la Editura Integral, la prețul promoțional de 24,99 lei.

Agheasma se păstrează curată și proaspătă vreme îndelungată, fără a da semne de învechire sau alterare. Deși acest lucru este unul dintre cele mai mici semne ale prezentei harului în această apă sfințită, el ar fi de ajuns singur să-l nască întru credință pe cel necredincios”.

Agheasma mare – considerată a avea un cert rol tămăduitor – se bea dimineața, pe nemâncate, și înainte să se ia anafură, iar atunci când credincioșii se împărtășesc, se bea după împărtășanie, nu înainte. De menționat este că timpul în care se consumă Agheasma mare este în perioada Praznicului Bobotezei, din preziuna Bobotezei și până la Odovania Praznicului, adică 14 ianuarie. Mai mult, se poate consuma în zile de sărbătoare, în zile de ajunare, înainte de masă dis de dimineață ori în zilele când oamenii merg la Biserică.

 

CORONAVIRUSUL între adevărul științific și teorii ale conspirației

Multe alte informații interesante în volumele din cadrul colecției Coronavirus 2020, singura din România!

O lucrare unică la noi: Ce și cum îi spui copilului tău despre Coronavirus, dar și ce îți spune el ție

Joaca-te cu noi ! legume